Zo regel je het transport voor jouw business

Leuk voor jou?

Als ondernemer ben je non-stop met je bedrijfsprocessen bezig. Een van die processen zal het transport bevatten. Misschien niet je core business, maar absoluut geen factor die vergeten mag worden. Het transport is zelfs een van de belangrijkste bedrijfsprocessen. Hoe komen jouw goederen bij de klant? Kies je hierbij voor snelheid, lage kosten, duurzaamheid, of een combinatie hiervan? In dit blog lees je meer over hoe jij het transport voor jouw bedrijf kunt regelen.

Factoren

Er zijn een aantal factoren waarmee je rekening moet houden bij het bepalen van het transportmiddel. Denk aan de bestemming, de transportkosten per eenheid, de gemiddelde snelheid, de betrouwbaarheid die jw ilt garanderen, de transporttijd kosten, de capaciteit van het transportmiddel, de aangeboden service en de productkenmerken. Je hoort het al, transport is geen gemakkelijk proces.

Transportmiddelen

Zoals er verschillende wegen naar Rome leiden, leiden verschillende transportmiddelen jouw product bij de klant. Zo wordt er meestal gekozen voor wegvervoer, maar ook spoorvervoer, binnenvaart en luchtvervoer zijn opties. Wegvervoer is het meest voorkomende transportmiddel en is het meest flexibel. De lead time is het kortst en de investeringskosten zijn relatief laag. Je bent hierbij echter wel afhankelijk van de grootte van de vrachtwagen. Je moet dan ook de juiste keuze maken voor het soort vrachtwagen dat je wilt gaan inzetten. Bij spoorvervoer liggen de investeringskosten hoger en ook de brandstof- en personeelskosten kunnen hoog uitvallen. Meestal worden dan ook alleen grote en zware goederen via het spoor vervoerd. Binnenvaart is geschikt voor het vervoeren van grote hoeveelheden voor relatief lage kosten. Wel kost dit veel tijd en de lead time is niet altijd even betrouwbaar. Bij luchtvervoer gelden juist vaak hoge kosten met een relatief snelle transporttijd.

Derde partijen

Je hoeft niet altijd het volledige transportproces zelf uit te voeren. Je kunt hierbij namelijk prima gebruik maken van externe partijen die je product bij de klant brengen. Zo kan cross docking transport de ideale oplossing zijn om niet langer te hoeven laden en lossen op lastig bereikbare locaties in de stad. Bij cross-docking geef je de goederen af bij een locatie aan de rand van de stad en zorgt de derde partij voor de last mile. Vaak kun je de goederen ook in opslag plaatsen, waardoor je de bevoorradingsfrequentie kunt verlagen of het tijdstip kunt aanpassen wanneer je levert. Hierdoor past het beter in je eigen routes zonder afbreuk te doen aan afspraken met de klant. Zoek online bijvoorbeeld eens op “opslagruimte den haag” voor een geschikte locatie in de buurt.

Recente blogs

Meer berichten uit deze categorie